torsdag 5. april 2012

Selektiv hørselshemming?

En typisk scene her i huset: "Mamma, hva skal pappa nå?". Pappa sitter rett ved siden av. Barnet spør ikke ham. Han reagerer ikke på å bli omtalt og svarer ikke. Noen ganger sier jeg "Du kan jo spørre ham da, han sitter der". Veldig ofte gir jeg en forklaring på hva pappa skal. Sikkert for ofte. Pappa'n selv mener at jeg har skapt situasjonen ved å svare for ham. Det har han delvis rett i. Allikevel vil jeg hevde at det ikke er den egentlige årsaken. Den egentlige årsaken er at han veldig ofte klarer å stenge all lyd ute. Særlig masende stemmer sorteres vekk som irrelevante. Han kan sitte med en av dem på fanget og allikevel klare å ikke høre hva de spør om fordi han er fordypet i noe han leser eller noe han ser på TV. Det er riktig at jeg har lagt meg til å svare når de spør ham om noe, men det er altså fordi de ofte ikke får noe svar.

I dag var jeg ute og gikk og så en familie på fire på motsatt fortau. En mor, en far, en liten i vogn og en 4-5-årig jente som hoppet og spratt og sang for seg selv. Plutselig passerte toget og jenta utbrøt "Oj, de togene kjører veldig fort, synes dere ikke?" Foreldrene var midt i en samtale om noe og svarte henne ikke. Hun ventet et halvminutt før hun gjentok "Synes dere ikke de togene kjører veldig fort?". Igjen uten å få noe svar. Etter noen sekunder prøvde hun seg igjen "Mamma, ikke sant de togene kjører veldig fort". Hun fikk ikke noe svar, foreldrene fortsatte sin egen samtale. Etter å ha prøvd med faren også uten å bli hørt, stilte hun seg foran vogna og sa "Dere hører jo ikke på meg. Jeg sier at de togene jammen kjører fort!" Da fikk hun svar, ikke på det hun var opptatt av, men i form av "Hvor mange ganger har vi sagt at du ikke må gå foran vogna?! Vi kan jo kjøre på deg!"

Kanskje misset jeg en leksjon i foreldreskolen? Kanskje er evnen til å lytte selektivt en nyttig ferdighet som foreldre? Jeg ser i hvert fall at jeg er en problemopprettholdende faktor når jeg svarer for mannen min. Han ser at det går greit hvis han ikke svarer, ungene forventer ikke svar fra ham og jeg får dobbelt så mange henvendelser. Både de som egentlig er ment til meg og de som er ment til faren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar