mandag 9. april 2012

Påskelitteratur

Det er deilig med fridager! Da rekker man å lese mer enn i hverdagen :-)

Påskas første bok var "Indias datter" av Shilpi Somaya Gowda. En internasjonal bestselger og jeg skjønner hvorfor den har solgt godt. Engasjerende og lettlest og med en rørende fortelling.

På landsbyen i India er ikke jentebarn like velkomne som guttebarn. Kavitas første datter blir tatt fra henne rett etter fødselen, faren sier de ikke kan fø en datter. De har ikke råd til medgiften når de senere skal gifte henne bort. Når Kavita føder sitt andre barn, som også er en jente, trosser Kavita mannen og får brakt barnet til et barnehjem. Barnet blir adoptert til USA og historien fortelles gjennom jentas biologiske mor og hun som adopterte henne.



"Det blå rommet" av Susan Henderson handler om sju år gamle Tillie som vil at moren hennes skal bli glad igjen. Da faren får jobb i Pentagon flytter familien til Washington, Tillie kommer litt etter de andre og når hun ankommer er moren forsvunnet. Storebroren på ti tror moren har forlatt dem, Tillie frykter at faren har gjort moren noe.

Boka synliggjør hvordan det kan være for et barn å leve med en alvorlig deprimert mor, særlig når faren ikke klarer å være der for barna sine. Jeg ble ikke så veldig engasjert av fortellingen. Boka var lett å lese, men får altså kun en lunken vurdering av meg.




"Little Bee" av Chris Cleave har stått på skal-lese-snart-listen min ganske lenge og nå er jeg glad for at jeg har ventet. Da fikk jeg nemlig en herlig leseopplevelse denne påsken!

Sarah og mannen reiser til Nigeria for å redde ekteskapet sitt etter en vanskelig periode. Der havner de i stedet midt i en dramatisk situasjon som ender med at Sarah hugger av seg en finger for å redde en ung afrikansk jentes liv. Den unge afrikanske jenta rømmer fra Nigeria og oppsøker Sarah og hennes mann i utkanten av London etter to år i en interneringsleir.

En flott bok som synliggjør hvor fremmedartet vesten er for Little Bee og andre innvandrere fra Afrika. Historien er rørende og sterk og viser hvor mye livsvilje en ung jente med grusomme opplevelser i sekken kan inneha.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar