fredag 6. april 2012

Fremtidsvisjoner

For et års tid siden kunne midtimellomgutten fortelle at han aldri skulle flytte hjemmefra. Han hadde tenkt å få en kjæreste, men hun måtte like å bo alene. Han skulle komme på besøk til henne og hun kunne komme på besøk til ham, men han skulle aldri flytte fra mamma og pappa. Nå for tiden sier han at han ikke skal gifte seg med noen. Han har nemlig tenkt å få seg en rotte som kjæledyr og siden jenter ikke pleier å like rotter, er det best at han lar være å gifte seg. Rotter er nemlig mye kulere enn jenter!

Selv møtte jeg en gammel nabo for noen år siden. Han og jeg er jevngamle og lekte mye med hverandre fra treårsalderen og to-tre år ut i barneskolen. Han minte meg på hva som hadde vært vår fremtidsvisjon. Vi skulle gifte oss, han skulle være brannmann og jeg skulle få fem barn. Ikke noe yrke på meg, det holdt visst med de fem ungene. En temmelig grå fremtidsvisjon hos en 6-åring synes jeg. Ikke noe glamour, ikke noe stas, bare mann og mange barn.

Det var mer sus over planene til eldstemann da han var 8-9. Han skulle bli fotballproff. Da vi mente at han burde ha en plan B, sa han at det hadde han. Hvis han ikke ble kjøpt opp av en av de store klubbene i Europa, skulle han bli hip hop'er. På samme tidspunkt lurte lillebroren på hva en fotballproff var. Jeg svarte at det var sånne som spilte fotball på TV. Lillebroren syntes ikke det var noe å trakte etter. "Det er jo bedre å bli en som spiller fotball på ordentlig da, ikke bare en som spiller på TV!" Nå har realismen nådd storebroren også. I hvert fall litt. Nå sier han at hvis han ikke blir fotballproff, så skal han studere språk. Det er en god nok plan B synes jeg.

Husets yngste har foreløpig ingen planer om hva hun skal bli når hun blir stor. De andre har svart racerbilfører, politimotorsykkelmann, romfarer, brannmann og oppfinner når de i 4-årsalderen har blitt spurt om hva de skal bli når de blir store. Hun svarer foreløpig. "Hva jeg skal bli når jeg blir stor? Jeg skal bli Aud jeg!" Det varmer mammahjertet det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar