mandag 7. mai 2012

Avis for barn

Vi har begynt å abonnere på den nye barneavisen til Aftenposten, "Junior". Jeg har egentlig ikke diskutert akkurat den med noen, men regner med at det finnes noen som har sterke meninger om det å utgi en avis ment for barn. Jeg har hatt diskusjonen noen ganger før, den gangen NRK begynte med nyhetssendinger for barn og også de gangene "Linus i svingen" har gått på barne-TV. Og nå under forberedelsene til rettssaken etter 22. juli og sikkert mange andre ganger.

"La barn være barn" og "Det er ikke alt de trenger å vite noe om" eller "Det er jo helt tullete å lage barne-TV med voksne som er så urimelige" er argumentene. Jeg skjønner dem altså, det er en fin tanke at barn skal beskyttes fra den brutale voksenverdenen. Det er godt å tenke på at de hopper lykkelige rundt uten større bekymringer enn hvem de skal leke med etterpå eller hva de får til middag. Men samtidig tenker jeg at det er nokså naivt og helt urealistisk. Ungene får jo med seg hva som skjer, enten fordi vi voksne snakker uten å tenke på hvem som lytter eller fordi vennene deres har hørt noe og gjenforteller det.

Jeg har møtt noen unger i min tid som har vært for dårlig opplyste. Som tror at de må sove i andre etasje fordi det kan bli flom og da kan de drukne i senga si. Eller som tror at det kan komme en tsunami når som helst. Da har jeg tenkt at de har hørt ting de ikke har forstått og ingen har forklart dem det de trenger å vite. Jeg tror faktisk en nyhetssending for barn eller en avis for de yngre, er en fin måte å involvere dem i det som skjer rundt dem på. Særlig hvis det følges opp av samtaler med noen voksne etterpå.

Midtimellomgutten vår var i hvert fall veldig stolt da han satte seg ned med avisen og stavet seg gjennom noen overskrifter. Jeg håper at det at vi har snakket med dem om det som skjedde på Utøya og i regjeringskvartalet gjør at han skjønner alvoret i dette nok til at han takker nei til noe som visstnok er en lek her i nabolaget; å leke at man er ABB og går rundt og skyter barn. Hvis han ikke skulle skjønne det selv, så har i hvert fall moren hans fortalt i temmelig klare ordelag at det er en helt uakseptabel lek. Han beroliget med underveis i skjenneprekenen. "Mamma da, det er ikke noe vits i å leke at man er en så slem mann. Det er kjempemange som er lei seg fordi han gjorde noe så slemt. Han skal heldigvis sitte i fengsel helt til han blir gammel".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar