onsdag 2. mai 2012

Flere bøker

Jeg har lest "Barnepiken" av Kathryn Stockett. Eller, den har blitt lest for meg. Handlingen utspiller seg i Sørstatene på 60-tallet og beskriver forholdet mellom svarte hushjelper og de hvite kvinnene de jobber for. Historien fortelles gjennom tre fortellerstemmer, to svarte og en hvit.

Skeeter, den hvite kvinnen, har tatt en utdannelse som i følge hennes mor er helt unødvendig. Det vil gjøre det vanskeligere for henne å nå det som er enhver kvinnes mål - å bli godt gift. Når hun så i tillegg bestemmer seg for å finne ut hvor det ble av kvinnen som var hennes egen barnepike, da blir det vanskelig for moren hennes.

Boka er flott synes jeg, engasjerende historie og godt fortalt.


Og så har jeg lest "Solfuglen" av Christie Watson om Blessing som vokser opp i Nigeria og må flytte fra storbyen Lagos etter at moren oppdager faren på toppen av en annen kvinne. De flytter fra en nokså sivilisert tilværelse, til en landsby preget av fattigdom og borgerkrig. Britiske oljeselskaper borrer etter olje og landsbyboerne reagerer på at landet deres utarmes uten at de selv får del i godene.

Blessing får være med bestemoren og lære seg jordmorfaget og får se hvordan skikken med å omskjære jenter gjør fødsler til noe svært risikabelt.

En flott bok som anbefales varmt! Jeg vet jo ikke om det er slik det kan være å vokse opp i Afrika, men for meg er historien troverdig og engasjerende.



Den siste boka jeg har lest siden forrige oppdatering er "Historien om Vakre Jente" av Rachel Simon. Den starter med at det banker på døra hos en middelaldrende enke. Utenfor står en mann og en kvinne som tydeligvis er på flukt og det er åpenbart at det er noe spesielt ved dem begge. De har med seg et nyfødt barn som kvinnen etterlater hos enken når hun blir hentet av politiet og føres tilbake til institusjonen de begge har rømt fra.

Det er en vakker fortelling om to mennesker som vokser opp under svært vanskelige forhold, men som allikevel klarer seg relativt bra. Og det er historien om det lille barnet som etterlates hos en gammel dame som bestemmer seg for å ta vare på det. Heldigvis er institusjonsverdenen i ferd med å endre seg etter at denne historien tok til på slutten av 60-tallet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar