onsdag 16. mai 2012

Bokrapport

"Å bake kaker i Kigali" av Gaile Parkin er noe så sjeldent som en afrikansk roman. Den handler om Angel som har flyttet til Rwanda sammen med mannen sin og de fem barnebarna som har blitt foreldreløse etter at foreldrene deres er døde av aids. For å bidra til å forsørge familien, driver Angel sitt eget hjemmebakeri der hun leverer kaker til ulike anledninger. Samtidig som hun samtaler om hva slags kake kunden vil ha, snakker hun med dem om livet, de store valgene og deres livsutfordringer. 

Det er en flott bok synes jeg, viser dilemmaene afrikanere lever med på en måte jeg ikke har tenkt over før. Særlig det å leve med aids som en naturlig del av samfunnet, er opplysende for meg. Angel er en god psykolog og minner seg stadig om at hun må være profesjonell og ikke blande sine private ting inn i samtalene med kundene. Helt klart relevant for oss andre profesjonelle også! 


"En svunnen tid" av Kate Morton har blitt til underholdning på vei frem og tilbake mellom Sandvika og Kolbotn. Til å begynne med tenkte jeg det samme som jeg har tenkt i begynnelsen av de andre bøkene jeg har lest av forfatteren - det fenget ikke helt. Da hjelper det helt klart at Anne Rygg fortsetter å lese. 

Boka handler om Edie som opplever at moren reagerer voldsomt på å få et brev, men som benekter at det er noe spesielt. Etter hvert nøster Edie opp i en historie om at moren var evakuert til et slott da krigen nådde London. Historien veksler mellom nåtidens London og etter hvert også turer til slottet der moren bodde i 18 måneder som barn og hendelsene som utspant seg under annen verdenskrig og som førte til at tre gamle søstre fremdeles bor på slottet de overtok etter faren sin. 

Hvis du holder ut innledningen, er dette en riktig så underholdende bok! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar