tirsdag 24. september 2013

Eltefri foccacia

Jeg tenkte jeg skulle ha med meg noe hjemmebakt til en jobblunch i dag. Siden en av dem som skulle spise er allergisk mot egg, var det ikke noe av det i fryseren som kunne serveres. Dermed fikk jeg sjansen til å prøve kaldhevet og eltefri focaccia. Det fungerte ganske bra synes jeg! Tok utgangspunkt i en oppskrift jeg fant på Trines matblogg og modifiserte litt.

1 kg hvetemel
1/2 ts tørrgjær
8 dl vann
2 ts salt
0.5 dl olivenolje

Bland sammen mel, salt og tørrgjær. Tilsett vannet litt og litt og bland til en litt klissete masse. Hell over olivenoljen og pass på at den dekker hele deigen. Sett til heving natten over under plast. Min hevet i åtte timer og kunne nok gjerne stått litt lenger. Bruk en slikkepott og få deigen over i langpanne. La den stå til heving i 30-60 minutter. Risle over litt olivenolje og dryss med maldonsalt. Annen pynt og smak som rosmarinkvister, oliven, soltørkete tomaer osv vil nok også funke fint. Stekes ved 225 grader i ca 30 minutter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar