onsdag 18. september 2013

Øst for Eden

I det siste har det vært mindre bilkjøring på jobb og dermed tar det også lengre tid å bli ferdig med en lydbok. Har holdt på med "Øst for Eden" av John Steinbeck siden før sommerferien. 18 CDer til sammen i de to delene tar jo litt tid. Det er Finn Schau som leser og det gjør han bra. 

Adam og Charles vokser opp i et hjem der den ene lengter etter farens kjærlighet og den andre avviser ham. Dessverre er det den som avviser farens kjærlighet som først og fremst oppnår den og det fører til sterk rivalisering mellom brødrene. Da Kate dukker opp på dørstokken deres etter at de har blitt voksne og gjør et forsøk på å drive gården sammen, blir vennskapet deres satt på enda en prøve. Adam flytter langt unna og blir etter hvert far til Aron og Caleb. Også dette tvillingparet strever etter å bli anerkjent av faren og med å posisjonere seg overfor hverandre. Boka er filmatisert og det er ikke vanskelig å forstå. Boka har en oppbygning som et filmmanus. Rivaliseringen mellom Adam og Charles og mellom Aron og Caleb henspiller på rivaliseringen mellom Kain og Abel. 

Jeg har gjort meg samme erfaring som jeg har hatt tidligere når jeg endelig får somlet meg i gang med en av litteraturhistoriens klassiskere - man skjønner hvorfor den har blitt en klassiker. Språket er godt, historien er engasjerende. Hvis det er flere enn meg som ikke har lest den, så anbefales den! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar