mandag 20. januar 2014

Enkel gulrotkake

Første gangen jeg smakte gulrotkake var under OL på Lillehammer. Det var iskaldt, vi var ute i skogen under 50-kilometeren og jeg fikk smaken på noe helt nytt. Etter dette har jeg selvfølgelig smakt mange forskjellige gulrotkaker, men jeg vender forsatt oftest tilbake til den oppskriften jeg fikk av Anita like etterpå.

4 egg
3 dl sukker
3 dl hvetemel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
1.5 dl nøytral olje
4-5 dl revne gulrøtter

Sett ovnen på 180 grader. Pisk eggedosis og bland i det tørre. Bland olje og gulrøtter og rør det forsiktig sammen med resten. Ha i smurt rund form og stek midt i ovnen (eller litt under) i ca 45 min.

Ostekrem
100 g romtemperert smør
200 g philadelphiaost
250 g melis
1 ts vaniljesukker
2 ts sitronsaft

Rør fyllet sammen og ha det på kaka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar