tirsdag 21. januar 2014

Lyslykter

Jeg lagde lyslykter i helgen, inspirert av henne som har en kjent hageblogg. Hva heter den, mon tro? Det er i hvert fall veldig enkelt. Jeg fylte vanlige ballonger med vann og satte dem ut i kulda. Jeg fikk lære den harde veien at det ikke er så lurt å sette dem inntil hverandre, for da tok det lenger tid før de ble gjennomfrosne. Mine stod ute i et døgn omtrent, var vel ca 5 minus. Det var litt kort.

Tok dem inn, lagde hull i ballongen og stod igjen med noe som den Harry Potter-gale syntes så ut som en krystallkule. Hakket deretter et hull i toppen som var stort nok til å slippe et lys nedi.

Til neste gang må jeg huske å ikke sette dem inntil hverandre. Jeg burde også ha blåst luft i ballongen etter å ha hatt vann i den, det ville gitt en rett overflate på vannet som kunne utgjort bunnen på kulen. Og dessuten burde jeg ikke brukt t-lys. Det blir så varmt at kulene smeltet nokså fort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar