søndag 27. april 2014

Kvikklunch-kake

Jeg har på noen amerikanske nettsider sett oppskrifter på Kit Kat-kake og i det siste har det dukket opp Kvikklunch-kaker på mange norske blogger også. Jeg synes den ser kul ut og i morgen skal jeg ha med meg kake på jobben til en kollega som nylig ble 40 år. Fin anledning til å prøve ut en kake med mer sjokolade i oppskriften enn jeg har sett noen sinne.

Sjokoladetrøffel
6 dl fløte
200 g kokesjokolade
200 g melkesjokolade

Varm opp fløten til kokepunktet. Ha i hakket kokesjokolade og la avkjøle til ca 45 grader (sikkert ikke sååå nøye, det må bare ikke være altfor varmt). Tilsett hakket melkesjokolade og rør glatt. Sett til avkjøling i en del timer. Natta over er lurt. 

Sjokoladeganasj
2 dl fløte
200 g kokesjokolade
200 g melkesjokolade
6 ss romtemperert smør

Varm opp fløten og tilsett sjokolade på samme måte som til sjokoladetrøffelen. Vent til massen har romtemperatur før smøret røres i. Sett til avkjøling, evt i kjøleskapet. Kan varmes forsiktig opp igjen hvis det blir for stivt. 

Kakebunnen
140 g smør
50 g hakket sjokolade
4 egg
250 g sukker
1 dl helmelk
1 ts vaniljeessens
130 g hvetemel
5 ss kakao
1 ts bakepulver

Smelt smøret, bland i hakket sjokolade og rør til sjokoladen har smeltet. Pisk eggedosis av egg og sukker og tilsett sjokoladeblandingen. Hell i det tørre og melken vekselsvis. Ha i en form, ca 24 cm i diameter. Stekes i ca 45 min ved 170 grader. 

Montering
Pisk sjokoladetrøffel til krem. Del kaka i tre og ha trøffel mellom lagene. Smør ganasj utenpå og oppå kaka. Sett kvikklunch-strimler langs hele kaka. Sjokoladen er mindre klissete hvis den har vært i kjøleskap en stund før den skal deles opp. Bruk en skarp kniv og del i biter, to og to strimler sammen. Pynt etter ønske.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar