torsdag 3. april 2014

"Normanns område", fenget bare måtelig

Jeg har hørt "Normanns område" i bilen og var bare sånn måtelig begeistret. Da jeg leste Forføreren, Erobreren og Oppdageren på 90-tallet, var jeg så begeistret for språket og kunnskapsnivået. De siste bøkene jeg har lest, har imidlertid ikke begeistret meg like mye. Jeg synes det blir for mange detaljer, jeg synes det innimellom ser ut til å handle om at forfatteren skal få fortalt hva han vet mer enn hva historien trenger for å drives fremover.

Handlingen veksler mellom nåtid og fortid. John Richard Normann har vært en fremgangsrik forlagsredaktør, men kommer til et punkt hvor han blir fysisk kvalm av å lese bøker. Han trekker seg tilbake til Hvaler, oppdager kjærligheten til en kvinne og hvordan den kjærligheten etter hvert konkurrerer med kjærligheten til litteraturen.

Jeg ble altså ikke så veldig engasjert av denne boka. Hadde jeg lest den på papir eller som ebok, hadde jeg nok unnlatt å fullføre. Terningkast tre fra meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar