torsdag 3. april 2014

Sjokolade- og karamellpai




Jeg er alltid åpen for nye forslag til kaker og denne uka fant jeg en spennende oppskrift på langpannekake på Dagbladet sine hjemmesider. Jeg brukte paideigen som den var, men har endret på fyllet.



Paideig
175 g smør
3 3/4 dl hvetemel
2 1/2 ss melis
2 ss kakao
1 klype salt
2 eggeplommer

Bland ingrediensene raskt sammen, gjerne med foodprocessor til deigen akkurat samler seg. Trykk deigen ut i en liten langpanne med bakepapir (ca 20 x 30 cm). La det stå kjølig i minst 20 min. Stekes midt i ovnen ved 200 grader i 12-15 minutter. 

Sjokoladefyll
325 g mørk sjokolade
2 1/2 dl fløte
1/2 dl melis

Kok opp fløte og rør i melis. Tilsett hakket sjokolade og rør til det er en jevn masse. Avkjøl litt før det helles i paiskallet. 

Karamellsaus
2 dl fløte
1/2 dl brunt sukker
1/2 dl lys sirup
50 g smør

Kok opp fløten sammen med sukkeret. Tilsett sirup og halvparten av smøret. La dette koke på lav varme i ca 15-20 minutter, rør jevnlig. Karamellen skal nå være tykk og mørkere. Tilsett resten av smøret, rør sammen og avkjøl. Helles i striper i sjokoladefyllet. 

Jeg har strødd maldonsalt over paien og pyntet med noe kakepynt av gull jeg hadde liggende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar