onsdag 30. april 2014

Sannheten om Harry Quebert-saken

I bilen har jeg fullført "Sannheten om Harry Quebert-saken" av Joël Dicker. Lydbøker gjør bilkjøring til en glede for meg. Når jeg er i bilen er jeg dessuten nesten alltid alene og jeg har anledning til å gjøre akkurat det jeg vil. Heldigvis er det stort sett alltid å høre på en bok. Det har gått så langt at jeg synes det er noe som er feil hvis jeg ikke har en bok på øret mens jeg kjører. Grei måte å gjøre seg ferdig med jobben på også. Slipper å ha med meg problemstillinger hjem, de forsvinner et sted i boka.

Fra baksiden: USA, våren 2008: Stjerneforfatteren Marcus Goldman drar på besøk til sin gamle venn og mentor, forfatteren Harry Quebert, for å få hjelp med skrivesperren. Kort tid senere finner politiet liket av en ung jente nedgravd i hagen til Harry, og han pågripes for mord. Marcus er overbevist om sin venns uskyld. Han starter sin egen etterforskning og begynner å skrive en bok om saken. Gradvis avdekkes et komplisert nett av hemmeligheter, og mange uventete og nervepirrende hendelser inntreffer før den dramatiske sannheten til slutt kommer for en dag. 

Boka blir lest av Helge Winther-Larsen og det er en fortellerstemme som fungerer bra for meg. Han skiller språklig godt mellom de ulike personene og jeg gjenkjenner etter hvert "stemmene" deres. Forfatteren er en ung sveitser som har vært mye i USA og som jeg regner med at kommer til å skrive flere bestselgere etter hvert.

Underveis i boka var jeg flere ganger helt sikker på at jeg skjønte hvordan ting hang sammen og flere ganger viste det seg at jeg hadde mistolket noe, at jeg hadde feilkonkludert eller at den som sist hadde "ordet" i avdekking av historien enten bevisst løy eller hadde misforstått.

Jeg likte denne boka godt! En sterk firer fra meg.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar