fredag 10. august 2012

Ny bok

Med hverdag, trøtthet, travelhet og vannkopper forsvant lesemulighetene og -gleden. Har fullført én bok siden vi kom hjem. Og det på nesten to uker!

"Hendelsenes hus" av John Boyne handler om en ung landsbygutt i tsartidens Russland som redder en av tsarens slektninger fra å bli skutt og som belønning får tjenestegjøre i tsarfamiliens nærhet.

Historien veksler (jada, denne også) mellom hans livsbeskrivelser i nåtidig London, hans opphold i Paris og problemene med å etablere seg i England og Frankrike som russisk emigrant i tiden etter første verdenskrig.

En vakker bok synes jeg. Tenkte først det var en kjønnsnøytral bok, beskrivelsen bakpå boka nevner hvordan han er vitne til tsardynastiets fall, men det er nok en jentebok først og fremst. Ingen forkleinelse av boka det altså, men jeg dropper å anbefale den til min mann. Han foretrekker mer nøkterne beskrivelser av de historiske begivenhetene, mens jeg må ha denne typen levende beskrivelser for å ta til meg historiske fakta. Nå vet jeg noe om hvordan tsarfamilien forsvang, bakgrunnen for det og hvordan Lenin kom til makten. Har sikkert lært det på skolen også, men nå husker jeg det ;-)
Terningkast: 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar