torsdag 16. august 2012

Oreokake

Jeg har funnet originaloppskriften på det søte liv, et herlig sted å lete etter oppskrifter! Har modifisert den litt, først og fremst ved å redusere mengden ost. Vet det finnes mer avanserte oppskrifter, med blant annet sjokolademousse, men jeg synes denne versjonen er best.





Bunn
250 g oreokjeks
150 g smør

Fyll
1 pk Philadelphiaost
3 dl kremfløte
110 g sukker
2 ts vaniljesukker (kaka blir bedre desto bedre vanilje du bruker)
2 plater gelatin
200 g hvit sjokolade
100 g oreokjeks

Pynt
50 g kokesjokolade

Knus kjeksene til bunnen, enten i food processor eller som meg - putt dem i en tykk plastpose og bruk kjevle til å knuse dem. Smelt smøret og bland med kjekssmulene. Fordel massen i en rund form 24 cm. Du kan sette ringen rett på fatet eller gjøre som jeg pleier å gjøre - legg et par lag med plastfolie nederst i formen slik at det er lett å flytte kaka etterpå. Rett-på-fatet-versjonen gir en bunn som sitter klistret til fatet synes jeg. Sett i kjøleskap.

Legg gelatinplatene i kaldt vann. Varm opp litt av fløten (ca 0.5 dl) og smelt sjokoladen i den og smelt gelatinen, la avkjøles. Pisk stiv krem av ost, kremfløte og sukker. Tilsett vaniljesukker og sjokoladeblandingen. Del kjeksen i mindre biter og bland inn i fyllet. Hell over kaka og la alt stå i kjøleskap i en del timer.

Ringle over smeltet sjokolade i et tilfeldig mønster.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar