mandag 26. mars 2012

400 spørsmål

Vi lærer alle gjennom å forholde oss til den ytre verden og det å spørre er selvfølgelig en god kilde til oppdatert informasjon. Jeg leste et sted at en gjennomsnittlig 4-åring stiller 400 spørsmål om dagen og jeg er ganske så sikker på at mine unger ikke trekker ned snittet. Lurer dessuten på hvor mange spørsmål en 6-åring stiller om dagen. Jeg er i hvert fall sikker på at de lærer at voksne ikke vet alt!

- Mamma, hvorfor er blod egentlig flytende?
- Må vi stå på hodet for at blodet skal komme til hjernen?
- Men hvordan kan det renne oppover da?
- Kan kroppen bli tom for blod når man har fått blod? (les: et sår)
- Mamma, hva skjer hvis en romforsker kaster opp inni drakta si?
- Er det egentlig doer i romskip?
- Blir bæsjen vektløs i rommet? Tror du noen romskip har kræsjet med en bæsj en gang? Fra et annet romskip?
- Hvorfor er bladene på trærne grønne?
- Hvorfor er det noen som synes lilla er fint og noen som synes det er stygt?
- Hvorfor fant ikke dinosaurene mere mat?
- Hvorfor regner det noen ganger?
- Hvordan blir det virvelvind?
- Hvorfor vokser alle mennesker?
- Hvorfor er det noen bananbæsjer og noen kulebæsjer?
- Hvorfor har vi skjelett?
- Hvorfor har gutter utovertisser og jenter innovertisser?
- Hva gjør mennene med den utovertissen når de skal lage en baby?
- Er det ikke litt dumt å være dame? Da kan man ikke stå og tisse en gang!
- Hvorfor blir gamle mennesker strekete i ansiktet?
- Hvorfor er det noen som røyker enda det er farlig? Vet de ikke at det er farlig eller?
- Hvorfor liker katter å være ute på natta?
- Hvorfor pleier M å slå meg mange ganger?
- Hvorfor slår I meg aldri?
- Hvorfor kjefter du på meg bare fordi du er sliten? Det er jo ikke min skyld akkurat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar