fredag 16. mars 2012

To nye bøker

Jeg har hørt "Arven" av Katherine Webb på mine daglige kjøreturer på vei til og fra jobben. Det er en herlig måte å få lest på i hverdagen egentlig - å høre bøker når alternativet er kjedelige radiosendinger. På denne lydboka er også fortellerstemmen god i øret. Det er jammen ikke alltid!

Boka handler om to engelske kvinner som arver et gammelt gods av sin bestemor og som må ta stilling til om de skal bli boende der eller ikke. Denne avgjørelsen vanskeliggjøres av at deres fetter forsvant fra det samme stedet da de alle var barn, en hendelse som naturlig nok har påvirket hele familien. Den ene søsteren bestemmer seg for å finne ut hva som skjedde den sommeren og den andre stritter imot. Hemmeligheter avsløres og kjærlighet oppstår.

Dette er kanskje ikke litteratur som setter varige spor, men det er underholdende og morsomt!



Og så hørte jeg "Svermere" av Knut Hamsun. Lydboka var på Mammut i år og da benyttet jeg anledningen til å få med meg noe av den allmenne norske dannelse. Det er noe med klassisk litteratur som ofte får meg til å vakle. "Var dette alt?" streifer ofte tankene underveis. Samtidig fester det seg jo i større grad enn mye annet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar