lørdag 24. mars 2012

Hva er det godt å vite egentlig?

Scene 1 (1981)
Omgivelser: pikerom med brune møbler, hvite vegger og orange puter i senga som det sitter to jenter i.
- Pike 1 (med brunt hår, brun tunika og brun cordfløyelsbukse): Du, jeg lurer på om jeg skal fortelle deg noe, jeg har egentlig lovet å ikke si det til deg.
- Pike 2 (med langt lyst hår, orange høyhalset genser og olabukse): Jo, si det da!
- Pike 1: OK da, men du  må love å ikke si at jeg har sagt det.
- Pike 2: Jada, jeg lover. Kors på halsen!
- Pike 1: Jo altså, vet du hva Trine sa i går eller? Hun sa at du er teit og at det er irriterende at du tror du er så veldig smart. Dessuten sa hun at du er for tjukk for den nye olabuksa du har fått.
- Pike 2: Fy søren altså! Sa hun det?! Hun gratulerte meg jo med den buksa og sa den var kul. Hun er jo   ikke så mye bedre selv egentlig. Jeg kommer til å si det til henne altså, at hun kan drite i å snakke dritt om meg. Hvis hun mener noe om meg, kan hun si det til meg i stedet.
- Pike 1: Å nei, du kan ikke si det til henne! Da blir hun dritsur på meg!
- Pike 2: OK, jeg lover. Jeg skal ikke si noe til henne, men jeg kommer ikke til å hilse på henne i morgen i hverfall!

Scene 2 (2012)
Omgivelser: kaffebar i Oslo sentrum. To kaffe latte på et trehvitt bord i eik.
- Kvinne 1 (i olabukser, brun skinnjakke, svart cardigan under): Lenge siden sist? Hvordan går det?
- Kvinne 2 (i beige bukser, brun skinnjakke og beige tunika): Joda, det går bra egentlig.
Generell oppdatering om livshendelser og planer fremover deles mellom de to i ca 10 min
- Kvinne 1: Hvordan er det på jobben da?
- Kvinne 2: Du vet jo hvordan det er, ikke mye som endrer seg der.
- Kvinne 1: Nei, det gjør jo vanligvis ikke det.
- Kvinne 2: Men for noen dager skjedde det noe ganske ille egentlig. Du vet, jeg har snakket mye med Lise etter at du sluttet der. På onsdag fortalte hun meg at det er noe hun har hatt lyst til å fortelle meg helt siden jeg begynte der. Før jeg begynte, hadde Lotte sagt at hun visste at jeg hadde vært skikkelig kjip mot datteren til Hans da vi akkurat hadde blitt sammen. Det er jo ikke sant en gang!
- Kvinne 1: Hmm, det var jo ganske rart. Lurer på hvorfor Lotte sa det til Lise den gangen for seks år siden. Og så lurer jeg enda mer på hvorfor Lise fortalte det til deg nå. Hvorfor trengte du å vite det nå? Det gjør deg jo bare vondt.
- Kvinne 2: Jeg er glad for at hun sa det jeg! Nå vet jeg for en slange Lotte er. Jeg skal passe meg for henne. Jeg blir helt sprø av å tenke på hva annet hun har sagt. Jeg har nesten ikke sovet de siste nettene. Tenk at kanskje alle fikk høre det samme om meg før jeg begynte på den jobben.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar