onsdag 28. mars 2012

Litteraturrapport

Tre bøker er ferdiglest. Eller egentlig bare 2 og 2/3, men jeg tror det er så nært tre jeg kommer.

Jeg har slitt med å komme i gang med Siri Hustvedt. Har fått henne anbefalt av mange, men har ikke kommet i gang med de to bøkene jeg har prøvd før. Denne gangen ble det lydbok og når alternativet er radio, er det mye enklere å motivere seg. "Sommeren uten menn" handler om Mia som har gift med Boris i 30 år da han plutselig ber om en pause i ekteskapet. Pausen viser seg å være ung, fransk,yppig og en av hans kolleger. Etter et kort opphold på psykiatrisk avdeling, reiser Mia til moren for sommeren. Der møter hun et ungt jentefellesskap som hun skal være poesilærer for over sommeren og som virkelig demonstrerer hvor slemme unge jenter kan være i sin selvopptatthet. Hun møter også morens venninnegjeng på mellom 80 og 100 år og som demonstrerer at alt ikke er som det ser ut til. Flott bok altså! Anbefales veldig. Nå blir det nok Siri Hustvedt på papir også for meg.


"Blomstenes hemmelige språk" av Vanessa Diffenbaugh er fortellingen om Victoria som etter en barndom med stadig brutte fosterhjem, er endt opp som en ung voksen helt uten sikkerhetsnett og som må finne ut hvordan hun kan leve livet. Enten fortsette å være alene eller å åpne opp for andre mennesker. Hennes eneste interesse er blomster og gjennom dem kommuniserer hun med omverdenen. Tror virkelig ikke det er en fortelling kun for folk som meg - med faglig interesse for hvordan det går med barn som ikke følges opp av foreldrene sine. Det er en vakker kjærlighetshistorie selv om hele boka har mørke undertoner og selv om Victoria er skadeskutt og gjør valg det kan være vanskelig å akseptere.



Og så den jeg nok ikke klarer å fullføre. "1Q84" av Haruki Murakami både fenger meg og trøtter meg. Den er tykk og jeg tenkte at jeg måtte gi den minst 100 sider før jeg ga opp. Nå har jeg lest over 500 tror jeg og ennå er jeg ikke bitt av basillen. Da blir jeg det neppe. Den er spennende, den er godt skrevet, men den engasjerer meg altså ikke. Pausen fra den tok jeg da jeg begynte på Blomstenes hemmelige språk, den forlenges ved at jeg velger noe annet i bunken. Får se hvor lang den pausen blir. Det kan hende den blir lang...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar