mandag 26. mars 2012

Tenk å kunne være en katt!

Mamma, hvilket dyr ville du vært hvis du kunne velge? Jeg tror jammen jeg må si katt jeg! Tenk å kunne være oppe hele natta i trygg forvisning om at man kan sove hele dagen. Tenk å kunne sove 16 til 20 timer i døgnet, som jeg har hørt at katter gjør. Tenk å kunne komme og gå som man vil, å bare skrike ved døra for at den skal åpne seg og ved matskåla for at den skal fylle seg. Det hadde vært noe det!

Tenk å kunne være helt selvstendig, helt uten forpliktelser utenfor en selv. Tenk å bare kunne gløtte bort på den som kjefter og lunte rolig vekk. Tenk å glemme så fort at man stikker snuten borti og be om kos fra den som kastet deg ut i regnet for en halvtime siden. Det hadde vært noe det!

Jeg velger å glemme ved denne anledning at katten vår faktisk er tvangssterilisert og dermed aldri får oppleve underet å bli mor. Jeg velger å glemme at hun kastes ut i kulda når matmor er sur. Jeg velger å glemme at hun må finne seg i at ungene kan dra henne i halen under lek. Jeg velger å glemme at hun kun liker sånne kjipe harde brune matgreier fordi hun nesten aldri har fått noe annet.

Tenk å kunne være en katt! Det høres ganske deilig ut! Om du lurer på om jeg har mange krav for tiden og om jeg sover for lite, så er svaret ja!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar